fredag 29 mars 2013

Några enkla tips för att stå på marknad

Vi börjar väl helt enkelt från första början....

Hur hittar man alla marknader och vad ska man tänka på?

Ett alternativ är att kolla i dagstidningar efter annonser eller leta på internet och sen när man väl står på en marknad så kan man alltid höra sig för med andra försäljare var dom brukar stå och vilka marknader som är bra.
När du sen bokar din plats så kom ihåg att kolla om det finns bord att hyra eller om man ska ta med sitt eget. Kom även ihåg att fråga om storleken på bordet. Det blir inte så roligt om man har packat med sig massor med saker och när man kommer dit och ska packa upp allt så är det ett litet, litet bord på 120 cm, råkade nämligen ut för det på en av dom första marknaderna jag stod på. Vilket resulterade i att jag inte kunde använda alla mina displayer och fick helt enkelt börja tänka om när jag stod där. Inte det absolut ultimata när man står där och har ca 1 timme tills dom öppnar.... Så jag säger bara, var ute i god tid!

Sen finns det mycket annat att tänka på också, speciellt om det är en utomhusmarknad och vilken årstid det är. Man behöver ju kanske skydda sina sakerna mot sol, regn eller snö.... Ett partytält eller en parasoll kan då vara bra att ha. Sen om det blir mörkt så behövs det ju el till att använda en eller ett par lampor också.

Vad är nästa steg?

Nu är det dags att fundera på vad det är du ska sälja och vilken typ av displayer du behöver för att enkelt kunna visa alla saker. Det här med displayer kommer jag att gå in på närmare en annan dag och fördjupa mig lite i.
Sen behövs det en stor duk, ett lakan eller tyg för att täcka bordet med. När du bygger upp ditt bord, tänk på att bygga lite på höjden också, så att det bildas lite olika nivåer, så att kunderna ser bordet på avstånd och vill komma dit och titta. Men tänk på att inte bygga för högt över hela bordet så att du försvinner bakom, man vill ju synas och kunna prata med kunderna också.
Glöm sen inte att prismärka alla saker, antingen kan man sätta lappar på varje sak eller på lådorna som sakerna ligger i eller vad man nu har för typ av displayer. Det här med prismärkning är väldigt viktigt, för många kunder vill inte fråga vad sakerna kostar, utan då struntar dom helt enkelt i att handla. Jag kan bara se till mig själv, hittar jag något fint som jag skulle kunna tänka mig att köpa och sen inte ser vad det kostar så brukar jag bara strunta i det.

Bilden är från mitt bord på Galtströms julmarknad 2011

Om att sälja:

Börja med att le och säg hej, men var inte alltför påflugen, många är bara ute efter att titta och kan bli lite avskräckt om du flyger på dom. Självklart ska du prata med kunderna, men många gånger kan man se om dom är intresserad och då påbörja en konversation. Jag råkade ut för en karl på en julmarknad som höll på att prata ihjäl mig. Jag såg ett bord med en massa smycken av glasfusing och då jag tycker att dessa är rätt fina och intressanta så tänkte jag gå och kolla på dem. Jag hann knappt fram till bordet innan han hade flugit på mig och berättade nästan varje lite detalj om smyckena, vad varje sak kostade, m.m. och jag höll aldrig på att komma därifrån.... Jag ville ju bara titta lite.... Istället för att känna att här vill jag handla, så blev jag mera avskräckt än något annat....
En annan sak att tänka på är att ha någon form av visitkort eller en form av papper där det står var kunden kan hitta dig eller besöka din blogg, facebooksida, webbshop eller vad det nu än kan vara. Vissa hittar fina saker, men kan inte bestämma sig på en gång utan kanske hör av sig senare eller så kanske dom köper något och sen kommer att rekommendera dig till en vän eller släkting.

Lite allmänna reflektioner:

När man står på en marknad så har man ingen aning om hur mycket man kommer att sälja för, ibland går det jättebra och ibland säljer man ingenting. Men det gäller att hålla humöret uppe och inte ge upp. För några år sen så stod jag på en marknad och lyckades bara sälja för vad bordet kostade att hyra, men det gäller att inte ge upp, även om det inte känns så roligt. Sen beror det ju mycket på vädret också om det är en utomhusmarkanad, om det kommer mycket folk eller inte.
Något annat att tänka på är att ha saker till försäljning i alla prisklasser, för då ökar chansen att man får sälja mer och man vänder sig dessutom till en bredare skara av människor.

Denna bild är från en del av mitt bord på Norra Bergets julmarknad 2011

Detta inlägget blev väldigt långt, men jag hoppas att ni orkat läsa och dessutom kanske fått ut något av det. Jag tänkte försöka att blogga en gång i veckan om marknadstips och är det något speciellt ni vill att jag ska ta upp så lämna gärna en lite kommentar om det.
Nästa vecka tänkte jag gå in lite mer på "hur man dukar upp ett bord". Det är faktiskt rätt intressant att se hur saker säljer beroende på hur eller vart man visar dom....

Önskar nu alla mina läsare en riktigt Glad och Trevlig påsk!

Kram Charlotte

PS. Om du tyckte om inlägget och vill ha fler tips så besök http://marknadstips.blogspot.se/ DS.

Inga kommentarer: